na stroneIrredenta czy praca u podstaw?
Debata otwarta Collegium Rhetoricum
#mojaniepodległa

Miecz czy pióro? Irredenta czy praca u podstaw? Która droga wiodła Polaków do niepodległości? Która droga była właściwa? Na te pytania starali się odpowiedzieć członkowie Collegium Rhetoricum podczas debaty otwartej, która odbyła się 04.10.2018 w naszej szkole.

Debata poświęcona była kwestii odzyskania niepodległości przez Polskę i przeprowadzona została w ramach przygotowań do turnieju #mojaniepodległa. Turniej organizowany jest przez Instytut Pamięci Narodowej oraz Krakowskie Stowarzyszenie Mówców.

Podczas debaty mowy wygłosili:

strona propozycji:

Mówca 1: Natalia Ochocka, klasa 1G

Mówca 2: Katarzyna Kuźmińska, klasa 1G

Mówca 3: Dominik Rudziński, klasa 3F

Mówca 4: Aleksandra Kanaszyc, klasa 3 E

strona opozycji:

Mówca 1: Julia Kowalewska, klasa 1E

Mówca 2: Matylda Wanago, klasa 2F

Mówca 3: Laura Wyłupska, klasa 2D

Mówca 4: Karol Kowalczyk, klasa 3B

W debacie - po raz pierwszy w naszej szkole - rolę jury przejęła publiczność. W skład publiczności weszli przedstawiciele rozszerzenia z zakresu historii z klas 3B, 3E, 3F oraz uczniowie z klasy 2A i 2B. Publiczność zwycięstwo przyznała stronie propozycji.

Debata została opatrzona komentarzem historycznym, który wygłosiła p. Beata Fronczak-Duńczyk. Pani Fronczak-Duńczyk wskazała dylematy i trudności, które towarzyszyły naszym przodkom podczas walki o niepodległość.

Spotkanie zakończyło się wzruszającą wspólną dyskusją połączoną z refleksjami uczniów i nauczycieli (p. Anna Brzostek, p. B. Fronczak-Duńczyk). Uczniowie poddali refleksji własne odczucia związane z niepodległością.

Jak dziś postąpiliby w obliczu walki o niepodległość, jaka byłaby to walka?

Jedni wybraliby irredentę, a inni pracę u podstaw.

Wszystkim, którzy podjęli próbę dyskusji, podzielenia się własnymi przemyśleniami serdecznie dziękujemy. To była LEKCJA w zupełnie innym wymiarze dla każdego z nas…

Opiekun projektu

Anna Brzostek

nastrone2

nastrone3

nastrone4

nastrone5

nastrone6

nastrone7

na strone